Etiketter

måndag 12 mars 2012

Koka vatten

Labbrapport Koka vatten
Syfte: Syftet var att undersöka hur h2o reagerar när man värmer det till ca 100°C.
Materiel: Brännare, 200ml H2o, trefot med trådnät och en termometer.
Utförande: Jag började med att montera upp brännaren och trefoten. Sedan tog vi en bägare och fyllde den med 200ml H2o. Därefter satte jag på brännaren och mätte temperaturen efter varje minut tills vattnet nådde samma temperatur tre gånger i rad.
Resultat: Efter 15 min nådde H2o sin maxtemperatur. Det dröjde dock 4 minuter innan jag var helt säker på att H20s temperatur inte skulle stiga mer. Maxtemperaturen var 95°c. Jag noterade även att vattnets temperatur steg med lägre hastighet desto varmare det blev.
Slutsats: Eftersom att H2o temperatur steg inte mer efter 95° C då det H2o som blev varmare förångades och därför inte syntes på termometern. Temperaturen steg långsammare desto varmare det blev då lite av det vatten som blev varmare förångades.
Felkällor: En möjlig felkälla är att jag glömde att röra om i bägaren, vilket ledde till H2os temperatur inte blev densamma i hela bägaren.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar